PROJEK
TAMADUN ISLAM DAN TAMADUN ASIA
UPM
(SKP 2203-KUMPULAN 1)
DR. HJ AHMAD NASIR BIN MOHD YUSOFF
TAMADUN
MELAYU- ADAT PERKAHWINAN KAUM MELAYU
1) ZUZAFINA BINTI ZULKIFLE (193216)
2)
FATIN NURDIYANAH BINTI ASRIN (193217)
3)
NURUL AMIRA SYAFIQA BINTI MOHAMAD SAFINGE
(193222)
4)
NOOR EIZATIE BINTI MUHAMAD (193170)
5)
DHIVIARUBINI A/P SUPPIAH (193220)
PENGENALAN
Tamadun Melayu merujuk kepada sebuah tamadun
yang dibentuk oleh sekelompok manusia yang secara luasnya digolongkan sebagai
kumpulan orang Melayu, tertumpu kepada suatu wilayah di Asia Tenggara yang
dikenali dengan perlbagai nama seperti gugusan Kepulauan Melayu (Malay Archipelago), gugusan Kepulauan
Melayu-Indonesia, Nusantara, Alam Melayu dan Tanah Jawi. Dua perkara penting
yang mewarnai tamadun wilayah ini ialah Bahasa Melayu, yang menjadi Bahasa
perhubungan luas (lingua franca) di
seluruh kawasan ini, dan agama Islam yang menjadi asas kepada pembentukan
tamadun Melayu.
KONSEP MELAYU
Istilah Melayu
merujuk kepada tiga pengertian atau dimensi yang berbeza, iaitu ras (genetik
atau biologi), kebudayaan dan Bahasa. Ras Melayu merujuk kepada sekumpulan
manusia yang memiliki ciri-ciri genetic yang sama dan yang berasal dari alam
Melayu.
Kebudayaan Melayu merujuk kepada pegangan dan
amalan yang didasarkan kepada agama Islam dan adat resam masyarakat Melayu.
Bahasa Melayu adalah Bahasa yang dituturkan
di seluruh Kepulauan Melayu. Ia merangkumi subkeluarga seperti Bahasa Jawa,
Sunda, Madura, Acheh, Minangkabau, Sasak, Melanau, Iban, Bajau, Murut, Bugis
dan Sulu. Selepas kedatangan Islam Bahasa Melayu menjadi salah satu Bahasa
terpenting di dunia.
Perkahwinan ialah hubungan terikat antara dua orang
yang diiktirafkan oleh pihak berkuasa sivil dan/atau diikat oleh
kepercayaan agama peserta-peserta. Sifat duaan ini, iaitu kontrak undang-undang terikat serta janji kesusilaan, menyebabkan perkahwinan amat sukar
disifatkan.
Dalam satu bentuk atau lain, perkahwinan
didapati di hampir setiap masyarakat. Rekod-rekod tertua yang merujuk kepada
perkahwinan mengatakan bahawa perkahwinan adalah satu adat resam yang mantap. Walaupun ahli-ahli antropologi telah mencuba mengesan asal perkahwinan, umpamanya
hipotesis persetubuhan primitif secara rambang, mereka telah
gagal memperoleh sebarang bukti.
ADAT
PERKAHWINAN TRADISIONAL MASYARAKAT MELAYU
Merisik atau Meninjau
Permulaan proses perkahwinan ialah merisik
atau meninjau. Biasanya dilaksanakan oleh keluarga pihak lelaki khususnya ibu
bapa. Sebaik sahaja ibu bapa memutuskan bahawa anak lelaki sudah cukup umur
untuk berkahwin, mereka akan mencari pasangan yang sesuai untuk anaknya. Calon biasanya
dipilih berdasarkan pendidikan, agama, kecantikan, agama dan hubungan
kekeluargaan. Bagi pihak lelaki, ibu bapa akan pilih pengantin perempuan dengan
persetujuan anak lelakinya atau sebaliknya. Namun, kini sebilangan rakyat
Melayu memilih pasangan mereka atas dasar suka sama suka.
Menurut adat resam masyarakat Melayu, ibu
bapa akan mengendalikan tugas memilih pengantin perempuan untuk anak lelaki
dengan teliti. Ibu bapa akan memilih beberapa orang anak dara yang sesuai,
selepas itu mereka akan memulakan penyiasatan dengan bertanya dengan
kawan-kawan dan saudara-saudara anak dara yang telah terpilih. Dalam pemilihan mereka, ibu bapa anak lelaki
memerlukan bahawa bukan sahaja sifat dan tingkah laku anak dara itu tetapi juga
ibu bapanya dapat diterima kerana mereka memegang teguh kepada peribahasa,
"Kalau hendak meminang anak, 'pinang' ibu bapanya dahulu”.
Antara sifat-sifat yang
diambil kira pada pengantin perempuan pada zaman dahulu ialah memasak dan
menjahit. Namun begitu, pembacaan al-Quran yang fasih dan merdu merupakan sifat
yang paling disukai oleh ibu bapa pihak lelaki.
Selepas membuat keputusan
berdasarkan maklumat diperolehi tentang bakal pengantin yang mahu dikahwinkan
dengan anak lelakinya, ibu bapa pihak lelaki akan menghantar sekelompok saudara
atau kawan mereka untuk berkunjung ke rumah anak dara berkenaan. Kebiasaannya,
kunjugan itu dilakukan secara mengejut tanpa pengetahuan pihak perempuan.
Kunjungan tanpa persediaan yang dilakukan ini mempunyai makna yang khusus.
Masyarakat Melayu pada zaman dahulu percaya bahawa jika kita berkunjung ke
rumah pihak perempuan ketika dia sedang mandi atau mencuci, ia merupakan
petanda yang bertuah untuk masa hadapan pasangan ini. Sebaliknya, jika mereka
berkunjung semasa gadis sedang memasak di dapur, ia merupakan petanda bahawa
perkahwinan pasangan ini tidak akan bahagia. Selain itu, jika perjalanan ke
rumah gadis lambat atau terhalang, ia juga merupakan petanda kurang baik untuk
perkahwinan ini. Bagaimanapun, semua kepercayaan ini tidak lagi diendahkan oleh
masyarakat Melayu sekarang. Selepas ia melepasi proses kunjungan, ibu bapa
pihak lelaki akan mengadakan majlis antara kedua-dua pihak untuk menentukan
tarikh dan hari yang baik untuk bertunang.
Meminang atau bertunang
Ibu bapa bakal pengantin lelaki akan
menugaskan sebilangan orang tua yang rapat dengan ibu bapa anak perempuan untuk
mendapatkan persetujuan. Ibu bapa pihak perempuan akan meminta sedikit masa
demi adat untuk membuat pertimbangan atas alasan bahawa mereka ingin berunding
dengan saudara mara. Ini mungkin mengambil masa beberapa hari atau paling
lambat selama seminggu. Ibu bapa pihak perempuan akan memberi keputusan bahawa
mereka menerima pinangan melalui orang pertengahan. Selepas itu, mereka akan
berbincang tentang syarat-syarat perkahwinan seperti hantaran kahwin, belanja,
hari upacara perkahwinan dan sebagainya untuk diselesaikan. Inilah sebabnya
utusan merangkumi orang-orang lelaki.
Pada
zaman dahulu, adat menghantar tanda mendahului adat menghantar mas kahwin dan
belanja, khususnya jika upacara perkawinan ditangguhkan pada masa yang lama.
Tanda itu biasanya dalam bentuk cincin atau berlian dengan kehendak hati atau
kemampuan kewangan keluarga pihak lelaki. Tanda akan diiringi dengan
hadiah-hadiah kepada pengantin perempuan seperti kain, gula-gula, buah-buahan
dan sebagainya.
Penghantaran
tanda akan disertai dengan majlis kenduri oleh kedua-dua belah keluarga.
Sesetengah masyarakat Melayu akan menghantar cincin dan hadiah dengan upacara
perarakan ke rumah pihak perempuan. Penerimaan cincin dan hadiah menandakan
bahawa kedua-dua belah pihak telah bersetuju dengan syarat-syarat perkahwinan
yang dipersetujui. Namun begitu, jika pihak lelaki gagal untuk mengahwini gadis
tersebut, cincin dan hadiah yang telah diberi tidak boleh dituntut balik.
Manakala jika perempuan itu gagal memenuhi tujuan pertunangan itu, semua cincin
dan hadiah harus dikembalikan kepada pihak lelaki sekali ganda dari bilangan
dan nilainya kecuali atas kematiannya.
Antara cara-cara pertunangan yang lain selain
dari cara diatas yang merupakan adat masyarakat Melayu ialah pertunangan antara
dua buah keluarga yang rapat tanpa cincin pertunangan atau perjanjian bertulis
ketika anak mereka masih bayi atau kanak-kanak.
Upacara Hantaran
Dalam adat atau majlis pertunangan mahupun
perkahwinan Melayu, membawa serta membalas barang hantaran adalah satu
kemestian atau kewajipan antara kedua-dua belah pihak lelaki dan perempuan.
Selain memenuhi adat tradisi dan syarat untuk mengikat dua hati yang ingin
disatukan, berbalas-balas dulang hantaran antara kedua-dua pihak itu
perhubungan yang terjalin.
Barang hantaran adalah hadiah yang berupa
wang atau mas kahwin dan berasanya diiringi barang lain seperti manisan,
buah-buahan dan pakaian. Lebih unik atau menarik adalah setiap barang hantaran
itu akan digubah cantik dan dihias indah. Sebenarnya, tiada had dalam penetapan
jumlah barang hantaran, tetapi kebiasannya pihak perempuan akan menambah dua
dulang lebih daripada pihak lelaki. Misalnya, jika pihak lelaki membawa tujuh dulang
maka pihak perempuan mestilah membalasnya dengan sembilan dulang.
Berinai besar
Kedua-dua pengantin memakai pakaian
pengantin. Pengantin lelaki akan ke rumah pengantin perempuan dengan iringan
perarakan kompang. Upacara berinai didahului oleh pengantin lelaki yang duduk
di pelamin. Ahli keluarga akan bergilir-gilir menjalankan upacara berinai dan
pengantin perempuan akan mengambil tempat selepas pengantin lelaki. Istiadat ini dijalankan pada malam sebelum
majlis langsung atau selepas majlis akad nikah untuk para jemputan khas
daripada kedua-dua belah pihak pengantin. Pada majlis tersebut, pengantin
lelaki akan diinaikan terlebih dahulu di atas pelamin diikuti pengantin
perempuan. Istiadat berinai besar bermula dengan para tetamu lelaki naik ke pelamin
untuk membuang sedikit nasi kunyit pada sebelah kiri kanan pengantin lelaki.
Kemudian dilakukan dengan bertih, diikuti oleh tangkai daun wangi yang
dicelupkan ke dalam air daun setawar dan kemudian digunakan untuk menyentuh
kedua-dua belakang tangan pengantin lelaki.
Upacara akad nikah
Upacara akad nikah merupakan kemuncak kepada
kesahihan sesebuah ikatan perkahwinan dalam ajaran Islam. Akad nikah boleh
dilakukan di masjid, di pejabat kadi atau di rumah pengantin perempuan dan
dijalankan oleh tok kadi. Di dalam upacara akad nikah, bapa pengantin perempuan
perlu menjadi wali untuk menikahkan anaknya. Walau bagaimanapun, upacara akad
nikah ini juga boleh diwakilkan kepada tok kadi.
Majlis ini kebiasanya akan dijalankan sehari
sebelum majlis bersanding dilangsungkan. Lazimnya, sementara menanti kedatangan
rombongan pengantin lelaki, hantaran akan diperiksa oleh tuan kadi dan dua
orang saksi bagi pihak perempuan. Seterusnya, pengantin lelaki akan duduk di
atas sebidang tikar di tengah–tengah majlis. Tok kadi akan menemui pengantin
perempuan di dalam bilik untuk bertanyakan sama ada dia bersetuju atau tidak
dengan pernikahan itu. Tok kadi juga akan membacakan khutbah nikah dan
menerangkan secara umum akan tanggungjawab suami, isteri dan lain-lain.
Akhirnya, doa selamat dibaca sejurus selesai
akad nikah sebagai tanda kesyukuran kerana kedua-dua mempelai telah selamat di
ijab kabul. Selepas upacara akad nikah, pengantin lelaki akan melakukan upacara
pembatalan air sembahyang. Suami (pengantin lelaki) akan menyarungkan cincin
atau memakaikan rantai kepada isterinya yang menanti di dalam bilik yang
berhias indah sambil keduanya bersalam.
Hari Persandingan
Pada hari persandingan, kedua-dua pengantin
akan memakai baju pengantin. Mereka digelar ‘Raja Sehari’. Mereka diandam dan
dihias oleh Mak Andam yang diupah. Pengantin lelaki serta rombongannya akan
diarak dan diiringi dengan selawat dan pukulan dari pasukan kompang dan pancak
silat. Kebiasaannya pengantin lelaki berjalan mulai dari rumahnya atau tempat
persinggahannya ke rumah pengantin perempuan. Hantaran akan dibawa bersama
sekiranya ia belum dihantar terlebih dahulu. Kedua-dua pengantin kebiasaannya
akan bersanding di atas pelamin yang dihiasi indah. Jamuan makan diadakan
secara besar-besaran untuk meraikan tetamu. Majlis persandingan dimulakan
dengan bacaan doa dan diikuti dengan acara menepung tawar. Upacara ini
dimulakan oleh ibu bapa kedua belah pihak dan diikuti oleh saudara mara. Acara
ini bertujuan untuk memberi restu kepada kedua pasangan pengantin yang
diraikan. Di sesetengah tempat seperti di negeri Johor, pengantin lelaki
terpaksa melalui beberapa halangan sebelum bertemu dengan pasangan di hari
persandingan yang dikatakan sebagai tol.
Jemput Menantu
Majlis jemput menantu atau ‘menyambut
menantu’ biasanya diadakan di rumah pengantin lelaki. Majlis ini diadakan untuk
pengantin perempuan yang dijemput ke rumah pengantin lelaki beserta
pengiring-pengiringnya. Rombongan pengantin perempuan tidak akan ke rumah bapa
mertuanya selagi pengantin lelaki dan pengiring-pengiringnya tidak datang
menjemput. Kedatangan pengantin lelaki digelar sebagai ‘balik minum air’.
Setelah pengantin lelaki pulang ke rumahnya, pengantin lelaki akan tidur di
rumah isterinya pula. Majlis ini kebiasaannya dibuat pada hari ketiga, kelima
atau seminggu selepas diadakan majlis persandingan mereka.
KESIMPULAN
Secara kesimpulannya, adat perkahwinan
dalam kalangan kaum Melayu merupakan salah satu adat yang sangat penting
dalam masyarakat Melayu di Malaysia. Hal ini kerana adat perkahwinan melibatkan
beberapa proses seperti adat merisik, adat meminang, adat menghantar belanja dan akad nikah. Setiap adat tersebut sangat penting dan diwarisi sejak zaman nenek
moyang masyarakat Melayu sejak dari dahulu lagi. Selain itu, terdapat juga pantang larang yang
perlu diberikan perhatian yang penuh apabila sesuatu upacara dijalankan.
Dalam adat perkahwinan masyarakat Melayu juga terdapat
adat pantang larang yang ditujukan khas buat bakal pengantin baru. Antara
pantang larang ialah bakal pengantin perempuan dilarang keluar bersama
pasangannya dalam tempoh 40 hari sebelum majlis perkahwinan berlangsung.
Pantang larang ini bagi mengelakkan tomahan daripada masyarakat sekeliling dan
untuk mengawal nafsu bakal pengantin tersebut. Selain itu, bakal pengantin juga
di larang tidur di rumah orang lain bagi mengelakkan daripada terkena sihir dan
sebagainya. Hal ini menunjukkan
masyarakat melayu kaya dengan adat dan juga pantang larang.
Namun begitu, arus pemodenan yang pesat membangun dan
juga pengaruh dari budaya Barat menyebabkan adat perkahwinan ini semakin
dipandang remeh oleh golongan muda pada masa kini. Golongan muda sekarang lebih
mengutamakan majlis perkahwinan moden dan besar-besaran. Hal ini menunjukkan masyarakat Melayu sekarang tidak lagi
mengamalkan adat istiadat ini secara keseluruhan dan menyebabkan adat ini semakin
dilupuskan. Pengaruh dari
budaya luar seperti budaya Barat juga
menyebabkan masyarakat kini terlalu obses ingin mengadakan
majlis perkahwinan mengikut
cara Barat seperti mengadakan majlis perkahwinan secara besar – besaran di
hotel dan juga di dewan terkenal. Mereka percaya bahawa dengan cara ini mereka
dapat menjimatkan masa dan tenaga kerja untuk menjayakan majlis tersebut.
Golongan generasi muda juga kurang didedahkan tentang adat perkahwinan
masyarakat Melayu menyebabkan mereka berpendapat adat dalam upacara perkahwinan sekarang tidak perlu
mengikut adat perkahwinan terdahulu dan juga dianggap kuno.
Tuntasnya, adat perkahwinan bagi masyarakat Melayu mempunyai
keunikan dan kemeriahannya yang tersendiri. Tradisi perkahwinan Melayu ini haruslah
dipelihara dan diamalkan selagi ia tidak melanggar hukum syarak. Ini
bertujuan supaya generasi akan datang tidak akan lupa dengan adat dan asal usul
kaum sendiri. Adat perkahwinan ini
banyak membantu dari segi aspek-aspek kehidupan individu, bangsa dan negara berpandukan
ajaran agama Islam.
REFLEKSI DIRI
Setelah
menjalankan kajian tentang adat perkahwinan dalam tamadun Melayu, kami dapat
mengetahui banyak perkara dan pengetahuan kami tentang adat perkahwinan
masyarakat Melayu semakin meluas. Adat perkahwinan dalam
kalangan kaum Melayu merupakan
salah satu adat yang sangat penting dalam masyarakat Melayu di Malaysia. Hal
ini kerana adat perkahwinan melibatkan beberapa proses seperti adat merisik, adat meminang, adat menghantar belanja dan akad nikah. Setiap adat tersebut sangat penting dan diwarisi sejak
zaman nenek moyang masyarakat Melayu sejak dari dahulu lagi. Selain itu,
terdapat juga pantang larang yang perlu diberikan perhatian yang penuh apabila
sesuatu upacara dijalankan. Hal ini jelas menunjukkan bahawa masyarakat
Melayu kaya dengan adat dan juga pantang larang.
Kami
sangat bersyukur kerana diberikan peluang untuk mengambil subjek Tamadun Islam
dan Tamadun Asia dan jutaan terima kasih diberikan kepada pensyarah kerana
memberi tunjuk ajar dalam melaksanakan projek TITAS dengan jayanya. Projek
TITAS seperti ini wajar dikekalkan supaya pelajar akan datang dapat menguasai
pengetahuan tentang tamadun yang terdapat di Asia ini.
GAMBAR SEPANJANG KAJIAN
SOALAN TEMUBUAL:
1.
Bagaimanakah adat perkahwinan masyarakat Melayu dilaksanakan?
2.
Mengapakah masyarakat Melayu pada masa kini sering meminggirkan adat?
3.
Beri cadangan anda bagi mengekalkan adat perkahwinan kaum Melayu kepada
generasi kini dan akan datang.
BIBLIOGRAFI
Muhammad Azizan Sabjan. (2009),
Tamadun Islam dan Tamadun Asia
Shah alam: MacGraw- Hill (Malaysia)
Sdn. Bhd.
Osman Bakar & Azizan Baharuddin,
(2009), Modul Pengajian Tamadun Islam dan Tamadun Asia, Universiti Malaya
No comments:
Post a Comment